Privatperson

Köpvillkor

Köpvillkoren gäller för Telegrossen (AS87 AB 559192-2868) beskrivs nedan som butik eller butiken, gäller även för beställningar via telefon eller mail. Andra eventuella villkor kan komma att förhandlas separat via order.

1. Allmänt

Vi tar emot beställningar via vår webbshop/hemsida telefon eller mail. För att handla i butiken krävs att du är över 18 år gammal, är du under 18 år krävs tillstånd från målsman varav målsman är ansvarig. För privatpersoner gäller konsumentköplagen samt distans- och hemförsäljningslagen. Vid köp via oss oavsett betalmetod godkänner våra köpvillkor. En order godkänns av butik i samband med att leverans genomförs. Butiken förbehåller sig alltid rätten att annullera en beställning efter att en orderbekräftelse skickats ut till kund.

2. Priser

I butiken har du möjlighet att se priser inklusive eller exklusive moms.

3. Betalningsmetoder

Som kund har du möjlighet att välja olika betalalternativ för ditt köp. Butiken har äganderätten över varorna tills att betalning är slutförd.

3.1 Svea Checkout

Svea Checkout är det enda betalalternativ som går att välja i butiken. Svea Checkout har i sig olika alternativ för hur man vill genomföra sitt köp och sin betalning. Genom att lägga order accepterar man Sveas Köpvillkor.

3.2 Förskottsbetalning

Vid förskottsbetalning betalas hela summan till angivet bankgironummer innan leverans sker.

4. Leveranstid

Beställningar som genomförs innan klockan 12.00 vardagar skickas normalt sett samma dag under förutsättning att varan finns i lager. Normal leveranstid för varor i lager är 1 arbetsdag men kan i undantagsfall vara upp till 2-5 arbetsdagar.
För varor som ej finns i lager har man möjlighet att maila oss för lagerinformation.
Vid leveransförsening kommer kund att få information om detta och när butiken uppskattar att kunna leverera, i detta fall har konsument möjlighet att häva sitt köp.

5. Leveransinformation

I Checkouten finns möjlighet att välja fraktsätt, fri frakt där paketet kommer till närmaste Servicepoint eller express där paketet levereras hem eller till företagsadressen.
Leveransmetod väljs i kassan i samband med beställning, kostnaden för respektive leveransmetod anges i samband med köp.
Vid returfrakt, ej uthämtade paket och supportärenden debiteras kund 150 kr inkl moms.

5.1 DHL

Försändelse skickas med DHL freight för uthämtning hos ert närmsta serviceombud eller direkt till företagsadressen om det är en företagsbeställnig. Giltig legitimation behöver i regel visas i samband med att varan hämtas hos ert lokala serviceombud. Avisering sker i regel i samband med att er beställning hanteras via mail och/eller sms. Försändelsen levereras i normala fall till ert lokala postombud inom 1-2 arbetsdagar från att försändelsen skickas från oss.

DHL express levereras alltid till angiven adress eller till företagsadressen, normal leveranstid uppskattas till nästa vardag vid beställningar gjorda innan 12.00 vardagar.

5.2 Postnord varubrev

Försändelsen skickas i ett vadderat kuvert för leverans direkt till brevlådan.

5.3 Retursedel

Vid retur ansvarar kund för att packa produkten ordentligt.
Butiken skickar ut förbetald och utskriven fraktsedel så att kund enkelt kan skicka produkter tillbaka. Vid förlorad försändelse tillämpar man fraktbolaget rutiner och regler.
Varor skickas alltid åter med retursedel av kund på egen risk.

6. Kollinummer

I syfte att motverka brott lämnas kollinummer endast ut till kund efter individuell prövning.

7. Paket som ej hämtas ut

Paket som ej hämtas ut räknas inte in i ångerrätten, kund kommer att debiteras för eventuella extrakostnader såsom frakt och administration.

8. Produktgaranti

Samtliga mobiltelefoner och surfplattor omfattas alltid av tillverkarens produktgaranti om inte annat anges. Vid garantiärenden hänvisar vi i första hand tilltillverkarens egna support se sida ”garanti och service” i vår butik.

8.1 Produktgaranti gäller ej

Garanti gäller inte för fel av mindre betydelse och som saknar relevans för produktens funktionalitet.
Garanti gäller heller inte för fel orsakade av slitage, väta, fukt eller liknande samt fel orsakade av felaktig installation och montering av obehörig, felaktigt handhavande, bristande skötsel och skador som uppstått då du transporterat produkten.
Garantin slutar även gälla om reparation eller annat ingrepp i produkten har utförts av någon obehörig, d.v.s. någon annan än den av tillverkaren auktoriserade serviceverkstaden eller  Telegrossens  tekniker.
Garantin upphör även att gälla när det till produkten fogats reservdelar, tillbehör eller andra artiklar som inte utgör original artiklar och som därmed orsakat ett fel.

9. Transportskador

I det fall er vara skadats under transporten skall du omedelbart anmäla felet till oss. Vid transportskada ber vi er att skapa en reklamation hos oss senast inom 48h från att försändelsen tagits emot och förtydliga i er fel beskrivning vilken typ av skada som skett.

10. Ångerrätt/Retur

Ångerrätten gäller inte för följande typer av varor:

Varor med bruten försegling som inte kan återlämnas på grund av hälso- eller hygienskäl (exempelvis in-ear hörlurar) samt hörlurar, mobiltelefoner och Surfplattor. Om en vara har förseglats får Kunden inte bryta förseglingen om denne vill kunna utöva sin ångerrätt. Rätten att ångra sig upphör alltså när Kunden bryter förseglingen. Med försegling avses även teknisk plombering (exempelvis serienummer).

Vid utövande av ångerrätten

Vid returfrakt och supportärenden debiteras kund 200 kr inkl. moms. Vid retur ansvarar kund för att packa produkten ordentligt. Butiken skickar ut förbetald och utskriven fraktsedel så att kund enkelt kan skicka produkter tillbaka. Vid förlorad försändelse tillämpar man fraktbolaget rutiner och regler. Varor skickas alltid åter med retursedel av kund på egen risk.

Kunden ansvarar för varans skick efter det att Kunden har mottagit varan, samt under returfrakten. Varan ska skickas väl emballerad, i fint skick och i originalkartong.  Om du skickar tillbaka en vara som inte kan säljas som ny kommer vi att debitera dig för den kostnad som värdeminskningen innebär för oss. På det belopp som ska återbetalas har Säljaren rätt att dra av en summa motsvarande varans värdeminskning jämfört med varans ursprungliga värde, kan variera mellan 20-80%, om och i den mån sådan värdeminskning beror på att Kunden har hanterat varan i större utsträckning än vad som är nödvändigt för att fastställa dess egenskaper eller funktion.

11. Reklamation

Som konsumentkund har du enligt konsumentköplagen 3 års reklamationsrätt i det fall er vara inte fungerar.
Reklamation godkänns endast i de fall där det kan konstateras att det rör sig om ett ursprungligt fel på produkten som fanns vid leverans. Om varan är mer än 6 månader är det kunds ansvar att bevisa att felet är ursprungligt och fanns vid leverans enligt sexmånadersregeln.

Som juridisk person omfattas ni enbart av köplagen.
Vid reklamation maila info@telegrossen.se därefter vägleder vi er.

12. Personuppgifter

Personuppgiftsansvarig för dina uppgifter är AS87 AB som är ett svenskt bolag registrerad hos Bolagsverket med organisationsnummer 559192-2868 och har sitt säte i Örebro. Om du vill ha mer information om vilka personuppgifter vi behandlar och dina rättigheter se vår integritetspolicy.

13. Force majeure

Vid händelser såsom krig, naturkatastrof, stridsåtgärder på arbetsmarknad, myndighets beslut, uteblivna leveranser från underleverantör, fördyrande omständighet, onormal valutakursförändring eller annan omständighet som Butiken ej kan råda över och skäligen ej kan förutses hänförs till Force majeure varpå Butiken befrias från sina förpliktelser enligt dessa köpvillkor.

14. Produktursprung

Våra Mobiler och Surfplattor är av så kallad EU-spec och har sitt ursprung från olika EU länder. Dessa produkter omfattas av tillverkarens hårdvarugaranti.

15. Övrigt

Vi reserverar oss för eventuella felskrivningar i form av felaktiga priser, leveranstider och tekniska specifikationer på vår hemsida.